zondag 5 augustus 2012

Hardlopen!

In dit artikel geef ik wat persoonlijke tips en vertel ik over hardlopen. Ik hoop hier mensen mee te motiveren, want ik ben blij dat ik me er voor eens en altijd over heen heb gezet en een rondje begon te rennen in het park!












Hehe, krijgen jullie ook motivatie van die plaatjes boven om te gaan hardlopen? Ik in ieder geval wel! In het begin is het natuurlijk vreselijk, maar na een tijdje voelt het lekker. Alleen zien we zoveel op tegen dat 'begin', dat we het liefst het hele hardlopen maar skippen... Jammer! Ik raad het jullie gewoon zo erg aan om je daar over heen te zetten! Na één maandje om de dag in de ochten rennen is mijn conditie echt verdubbeld, en zijn mijn benen zichtbaar strakker geworden. Hardlopen geeft  me energie en een schoon gevoel (na dat ik heb gedoucht)! Ook merk ik dat ik andere sporten (zwemmen, voetbal) veel langer uithoud.




Deze foto's heb ik van de week genomen in het Wilhelmina Park in Utrecht. Dit is dus waar ik hardloop. Het is jammer dat ik zo weinig foto's heb, want er is verder ook nog een grote fontein en een groot veld waar een speciaal pad om heen is aangelegd voor hardlopers! Het is een lekker park om in te lopen.

Persoal Tips:
  • Draag goede (hardloop/sport) schoenen, en haal de veters door de bovenste veter gaatjes en strik je veters extra strak. Goede schoenen zijn natuurlijk heel belangrijk, ze voorkomen blessures. Dat strikken heb ik geleerd van mijn oude volley bal coach, het zorgt voor extra steun waardoor je meer vaart kan maken.
  • Draag geen (te) strakke kleding. Hier in zweet je snel en het gaat vreselijk irritant plakken.
  • Zorg dat je rug bedekt is. Draag dus geen hemdjes met een uitgesneden rug, maar die tot je nek dicht zitten. Zodra je zweet op je rug, en dit gaat afkoelen, krijg je pijnlijke spierpijn, of zelfs blessures.
  • Begin met een warming up en eindig met een cooling down. Ook dit help mee met het voorkomen van blessures/spierpijn. Draai en rek je spieren los en trek een sprintjes als warming up, schud je voeten en armen en huppel rond als cooling down (ziet er heel gezellig uit)
  • Zoek een app voor je telefoon die bijhoud hoeveel je hebt gerend, voor mijn blackberry gebruik ik Start To Run, een progamma dat bijhoud hoeveel je hebt gerend, wat je hebt verbrand, etc.
  • Luister muziek die bij je loop tempo past, zo voel je je niet 'opgejaagd' als het ware en loop je niet 'voor' op het ritme van de muziek. Het klinkt raar, maar je zal verbaasd zijn hoeveel dat uitmaakt. Er zijn heel veel play lists te vinden op het internet van mensen die op het zelfde tempo als jou rennen.
  • Stop niet te snel met rennen, probeer net iets meer te geven op het moment dat je wilt stoppen, zo bouw je conditie op.
  • Draai niet door in de bovenste tip! Er is een moment dat je wel moet stoppen, anders stopt je lichaam er zelf mee (overgeven, flauwvallen)
  • Eet niet teveel voordat je gaat rennen.
  • Ga regelmatig hardlopen.

Zo, dat waren mijn tips! Ik hoop dat jullie er iets aan hadden. Happy running!

xoxo 
Masja

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen